Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych

Ruciane-Nida

sobota | 20 grudnia 2025

3°C

Aktualności

  • 19 grudnia 2025

    Od kiedy konieczna jest wymiana kotłów?

    Do kiedy wymiana pieca? Konieczność wymiany pieców na paliwa stałe na nowe weszła w życie w Polsce już od stycznia 2024 roku, jednak obowiązek ten objął nie wszystkie województwa oraz nie wszystkie typy urządzeń grzewczych. W prawie całym kraju obowiązują już uchwały antysmogowe. Ich głównym celem jest ograniczenie emisji do atmosfery szkodliwych substancji, stanowiących główną przyczynę smogu w miastach. Takie działanie ma na celu poprawę jakości powietrza, zdrowia publicznego oraz ochronę środowiska. Ustawy antysmogowe nakładają ograniczenia w zakresie użytkowania pieców na paliwa stałe, zakazują także korzystania z poszczególnych paliw, takich jak węgiel (Warszawa). Najwcześniej wprowadziły je Poznań i Kraków. Konieczność wymiany pieców na paliwa stałe na nowe weszła w życie w Polsce już od stycznia 2024 roku, jednak obowiązek ten objął nie wszystkie województwa oraz nie wszystkie typy urządzeń grzewczych. Jakie piece trzeba wymienić? Konieczność wymiany dotyczy przede wszystkim starych pieców na węgiel. Mowa w szczególności o: piecach bezklasowych (niespełniających żadnych norm emisyjnych); piecach klasy 1 i 2 (o niskiej efektywności); piecach klasy 3 i 4, które mają być wymienione do 2027 roku w większości województw. To, gdzie i do kiedy należy wymienić stary piec na węgiel, zależy od regionu. Przykładowo w Warszawie nie można palić węglem już od 1 października 2023 roku, natomiast do 1 stycznia 2028 roku kotły 3. i 4. klasy muszą być wymienione na obszarze całego województwa. Z wymianą, póki co, wstrzymać się mogą jeszcze mieszkańcy województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Poniżej przedstawiamy konkretne terminy wymiany pieców w polskich województwach.  Do kiedy wymiana pieca – lista województw Województwo świętokrzyskie: od 1 lipca 2024 r. zakaz użytkowania kotłów 3 i 4 klasy; od 1 lipca 2026 r. będzie można użytkować tylko piece, które spełniają wymagania ekoprojektu. Zakaz użytkowania kotłów na paliwa stałe będzie jednak obowiązywał budynki, w przypadku których istnieje możliwość podłączenia do sieci gazowej lub ciepłowniczej. Województwo dolnośląskie: od 1 lipca 2024 r. zakaz używania instalacji na paliwa stałe, niespełniających wymagań odpowiadających klasie 3; od 1 lipca 2028 r. zakaz używania instalacji na paliwa stałe, niespełniających wymagań odpowiadających klasie 3 i 4 (węglem i drewnem będzie można palić tylko w instalacjach minimum 5 klasy).   Województwo pomorskie: od 1 września 2024 r. zakaz eksploatacji kotłów na węgiel lub drewno niespełniających wymogów dla klasy 3 lub nieposiadających tabliczki znamionowej; od 1 września 2026 r. zakaz eksploatacji kotłów na węgiel lub drewno klasy 3 lub 4; od 1 lipca 2035 r. zakaz eksploatacji kotłów na węgiel i drewno klasy 5. Województwo lubuskie: od 1 stycznia 2027 r. będzie można użytkować wyłącznie kotły, piece i kominki spełniające kryteria emisji i sprawności wg. ekoprojektu. Województwo śląskie: piece użytkowane do 5 lat od daty produkcji trzeba wymienić do 1 stycznia 2026 roku; kotły klasy 3 i 4: do 31 grudnia 2027 r. Województwo mazowieckie: od 1 stycznia 2028 r. nie będzie można używać kotłów na węgiel lub drewno klasy 3 lub 4 na obszarach powiatów: grodziskiego, legionowskiego, mińskiego, nowodworskiego, piaseczyńskiego, pruszkowskiego, otwockiego, warszawskiego zachodniego i wołomińskiego. Województwo kujawsko-pomorskie: od 1 stycznia 2028 r. zakaz eksploatacji kotłów poniżej 5 klasy. Województwo łódzkie: od 1 stycznia 2027 r. zakaz użytkowanie kotłów i pieców klasy 3 i 4. Województwo wielkopolskie: od 1 stycznia 2028 r. zakaz użytkowanie kotłów i pieców klasy 3 i 4. Województwo zachodniopomorskie: od 1 stycznia 2028 r. zakaz użytkowanie kotłów poniżej klasy 5. Województwo małopolskie: od 1 stycznia 2027 r. zakaz użytkowania kotłów klasy 3 i 4. Województwo lubelskie: od 1 stycznia 2027 r. zakaz użytkowanie kotłów klasy 3 i 4, od 1 stycznia 2030 r. kotłów klasy 5. Województwo podkarpackie: piece użytkowane do 5 lat od daty produkcji trzeba wymienić do 1 stycznia 2026 roku, od 1 stycznia 2028 r. wejdzie w życie zakaz użytkowania kotłów klasy 3 i 4. Województwo opolskie: od 1 stycznia 2030 r. zakaz użytkowania urządzeń grzewczych niespełniających wymagań dla klasy 3, 4 lub 5; od 1 stycznia 2032 r. użytkowane mogą być wyłącznie instalacje spełniających wymagania dla klasy 5 lub ekoprojektu. Województwo podlaskie i warmińsko-mazurskie: uchwały antysmogowej jeszcze nie ma. Kary za brak wymiany pieca Od 1 stycznia 2024 roku tzw. kopciuchów nie można używać w 8 polskich województwach. W kolejnych latach podobne regulacje obejmą resztę kraju. Instytucje rządowe już od dawna prowadzą w tej kwestii kontrole, a za brak wymiany urządzenia bezklasowego lub niedostosowanie się do pozostałych ustawowych wymagań grozi właścicielom obiektów kara pieniężna od 500 do nawet 5000 zł.  Dofinansowanie do wymiany pieców Dla wielu osób konieczność wymiany starego pieca może okazać się kosztowną inwestycją, dlatego warto przy jej okazji ubiegać się o jej dofinansowanie. Można je uzyskać, korzystają z programów wsparcia rządowego oraz realizowanych przez lokalne samorządy. Mowa o takich przedsięwzięciach jak „Czyste Powietrze”, “Ciepłe Mieszkanie” czy inicjatywy gminne w konkretnych województwach lub urzędach gminnych. Kwoty dofinansowania mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych i zależą od programu oraz dochodów beneficjenta. Przykładowo „Czyste Powietrze” przewiduje dopłatę do 90% kosztów wymiany pieca i termomodernizacji budynku, a warunkiem uzyskania konkretnej kwoty jest kryterium dochodowe.  W kwestii wsparcia warto także rozejrzeć się po lokalnych programach gminnych w urzędach. W zależności od programu, aby ubiegać się o dofinansowanie wymiany pieca, trzeba spełnić takie warunki jak np. posiadanie prawa własności do nieruchomości, w której ma być przeprowadzona inwestycja, czy spełnienie określonego kryterium dochodowego. Wnioski o dofinansowanie inwestycji można składać stacjonarnie w urzędach, a w większości przypadków – online, bez potrzeby wizyty w instytucji. Bez względu na formę, wymagane jest dołączenie do wniosku dokumentacji, np. potwierdzenia dochodów czy projektu instalacji nowego systemu grzewczego. Warto pamiętać, że proces weryfikacji wniosku może zająć nawet kilka miesięcy, dlatego nie warto odkładać działań na ostatnią chwilę. Wymiana pieców nie tylko na węgiel Węgiel uznawany jest obecnie za jedno z najbardziej emisyjnych paliw kopalnych, stąd od zasilanych nim pieców odchodzi się w pierwszej kolejności. Zmiany w energetyce nie zamykają się jednak jedynie w polskim ustawodawstwie. Równie istotne są związane z tym obszarem gospodarki dyrektywy Parlamentu Europejskiego określane mianem Zielonego Ładu, w tym dyrektywa o charakterystyce energetycznej budynków, zgodnie z którą: Od 2025 r. w krajach Unii Europejskiej nie będzie dotowany zakup samych kotłów na gaz – mowa o programie „Czyste powietrze” i dofinansowaniu wymiany „kopciuchów”. Dofinansowaniem będą objęte kotły gazowe, pracujące w systemie hybrydowym (np. kocioł gazowy z instalacją solarną czy fotowoltaiczną) oraz „samodzielnie” pracujące kotły, które nie są zasilane paliwami kopalnymi. Od 2030 r. w nowych budynkach mieszkalnych nie będzie można montować pieców na gaz, pełniących funkcję samodzielnego źródła ciepła. Kotły na gaz ziemny będą mogły być nadal instalowane, ale w systemie hybrydowym (współpracując np. z instalacją solarną czy pompą ciepła), ponieważ wykorzystywana w budynku energia musi pochodzić ze źródeł odnawialnych lub być bezemisyjna. Od 2050 r. wszystkie budynki będą musiały być zeroemisyjne. Oznacza to, że kotły gazowe będą musiały wykorzystywać energię odnawialną lub bezemisyjną (np. wodór, biometan). Powyższymi regulacjami miały zostać objęte również kotły na pellet, jednak PE zdecydował, że paliwo to zaliczyć można do ekologicznej biomasy. Niemniej jednak w najbliższych latach każdego właściciela domu czeka transformacja energetyczna, do której należy się właściwie przygotować.

    czytaj więcej
  • 28 listopada 2025

    ZŁOTE GODY MIESZKAŃCÓW GMINY RUCIANE-NIDA

    W listopadzie br. odbyła się uroczystość wręczenia medali z okazji jubileuszu 50-lecia zawarcia związku małżeńskiego. Każdy jubileusz jest powodem do świętowania, jednak Złote Gody mają charakter szczególny — to rocznica niezwykła, podobnie jak niezwykli są ludzie, którzy wspólnie przeżyli pół wieku. Podczas uroczystości wręczono Medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie, przyznane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jako wyraz społecznego uznania dla trwałości małżeństw. Burmistrz Piotr Feliński skierował do dostojnych Jubilatów słowa uznania i podziękowania za godne, zgodne i wieloletnie pożycie małżeńskie oraz za piękny przykład dawany młodemu pokoleniu. Oprócz medali Jubilaci otrzymali również pamiątkowe listy gratulacyjne oraz okolicznościowe upominki. Wszystkim parom składamy serdeczne gratulacje oraz życzymy dużo zdrowia, miłości i wszelkiej pomyślności na kolejne wspólne lata.

    czytaj więcej
  • 24 listopada 2025

    RCB - wprowadzenie stopni alarmowych: CHARLIE, BRAVO i BRAVO-CRP

    Prezes Rady Ministrów na podstawie art. 16ust. 1 pkt 1,3 i 5 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 roku o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 194) podpisał Zarządzenia:  nr 68 z dnia 18 listopada 2025 roku w sprawie wprowadzenia trzeciego stopnia alarmowego (3. stopień CHARLIE), na obszarach linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o., obowiązuje od dnia 19 listopada 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59,  nr 69 z dnia 18 listopada 2025 roku w sprawie wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego CRP (2. stopień BRAVO-CRP), na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązuje od dnia 1 grudnia 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59,  nr 70 z dnia 18 listopada 2025 roku w sprawie wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego (2. stopień BRAVO), na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązuje od dnia 1 grudnia 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59,  nr 71 z dnia 18 listopada 2025 roku w sprawie wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego (2. stopień BRAVO), wobec polskiej infrastruktury energetycznej mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązuje od dnia 1 grudnia 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59.     W związku z powyższym należy: - kontynuować całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa tych systemów, - dokonać przeglądu zasobów pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku, przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku, w tym szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia serwerów. Stopień alarmowy BRAVO (drugi w czterostopniowej skali) wprowadza się w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym. Oznacza to, że służby mają informację o potencjalnym zagrożeniu, a w związku z tym administracja publiczna jest zobowiązana do zachowania szczególnej czujności.Dodatkowo prosimy wszystkich o zwrócenie szczególnej uwagi na korzystanie ze sprzętu teleinformatycznego. Proszę o wzmożenie czujności na podejrzane e-maile, telefony, przesyłki, paczki. Nie udostępnianie haseł, sprzętu, instrukcji do oprogramowania osobom trzecim ani nie używać sprzętu do celów prywatnych.W szczególności w oznaczonym powyżej czasie proszę nie otwierać podejrzanych załączników oraz nie klikać w nieznane lub podejrzane linki.Wszelkie niepokojące i nietypowe sytuacje oraz zagrożenia powinny być zgłaszane Policji za pośrednictwem numeru telefonu 112. Więcej informacji na stronie:https://www.gov.pl/web/rcb/trzeci-stopien-alarmowy-charlie-na-obszarach-linii-kolejowych-zarzadzanych-przez-pkp-polskie-linie-kolejowe-sa-i-pkp-linia-hutnicza-szerokotorowa-sp-z-oo

    czytaj więcej
  • 12 listopada 2025

    Diagnoza Lokalnych Zagrożeń Społecznych Gminy Ruciane-Nida

    Szanowni Mieszkańcy! Centrum Działań Profilaktycznych działając na zlecenie Gminy Ruciane-Nida przygotowało dla Państwa Diagnozę Lokalnych Zagrożeń Społecznych  na terenie Gminy. Diagnoza ma na celu dostarczenie lokalnej społeczności szczegółowej wiedzy na temat problemów, które występują w danym miejscu. Powinna ona stanowić podstawę działań mających na celu rozwiązywanie wskazanych problemów poprzez odpowiadanie na potrzeby lokalnej społeczności i poprawę jakości jej życia. Bez dobrego rozpoznania problemów, a także zidentyfikowania ich źródeł trudno o skuteczną receptę na ich rozwiązanie. Dobrze prowadzona diagnoza społeczna polega nie tylko na badaniu problemów i potencjału lokalnej społeczności oraz rekomendowaniu działań służących ich rozwiązywaniu, ale także powinna być wzbogacona o cykliczną ewaluację podjętych rozwiązań. Jej celem jest również identyfikacja przyczyn, dlaczego doszło do opisywanego stanu rzeczy. To właśnie dotarcie do przyczyn problemów umożliwia rozwiązywanie ich u źródła i formułowanie skutecznych metod rozwiązania napotkanych problemów. Umożliwia także wskazanie adekwatnych środków służących do realizacji postawionych celów. Ewaluacja służy temu, aby sprawdzić to, jak zmieniła się sytuacja pod kątem występowania diagnozowanych problemów w lokalnej społeczności; czy sytuacja uległa poprawie, czy też pogorszeniu. Diagnoza społeczna poświęcona dogłębnemu poznaniu obszaru związanego z zapotrzebowaniem na usługi społeczne powinna jako rezultat przedstawić skalę danych problemów. W ramach diagnozy dobiera się odpowiednie metody służące ustaleniu, jakie są opinie oraz przekonania danej społeczności względem tego, jak powinno być. Zebrane dane pozwalają planować odpowiednie działania służące członkom społeczności lokalnej w oparciu o posiadane zasoby. Czasami jednostki samorządów terytorialnych oraz organizacje pożytku publicznego kierują się własną intuicją w wyznaczaniu działań lokalnych opierając się na własnych założeniach dotyczących skali danych problemów. Podejście to sprawia, że działania mogą być dobierane nieadekwatnie i nieefektywnie, a poza tym nie uwzględniają one opinii ludzi na temat pożądanych zmian i podejmowanych decyzji w lokalnej społeczności, co jest równoznaczne z brakiem partycypacji obywatelskiej w działaniach na rzecz zapobiegania problemom społecznym.

    czytaj więcej

wydarzenia

Brak informacji do wyświetlenia

galeria