Przejdź do menu Przejdź do treści Przejdź do danych teleadresowych

Ruciane-Nida

piątek | 29 marca 2024

7°C

Aktualności w Gminie

INFORMACJA- ŚWIADCZENIE PIELEGNACYJNE (ZMIANY OD 01.01.2024)

INFORMACJA- ŚWIADCZENIE PIELEGNACYJNE (ZMIANY OD 01.01.2024)

8 września 2023

Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rucianem - Nidzie na podstawie art.63 ust.16 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1429), informuje, że od 01.01.2024 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wpierającym oraz zmienią się zasady przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego. Świadczenie wspierające wypłacane będzie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jest przeznaczone dla osób niepełnosprawnych od ukończenia 18 roku życia, a jego wysokość oraz termin otrzymania zależeć będą od otrzymania decyzji wydawanej na wniosek klienta przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności. Nie jest możliwe łączenie pobierania świadczenia wspierającego oraz świadczenia pielęgnacyjnego. Jednocześnie wypłacone świadczenia mogą zostać uznane za nienależnie pobrane, co skutkować będzie koniecznością ich zwrotu wraz z odsetkami. W przypadku pobierania świadczeń z MGOPS w Rucianem - Nidzie oraz jednoczesnego złożenia wniosku dot. świadczenia wspierającego w ZUS należy poinformować o tym MGOPS. Postępowanie w sprawie świadczenia pielęgnacyjnego lub jego wypłata zostanie wstrzymane do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez ZUS.   NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY OD 01.01.2024 r., dotyczące świadczenia pielęgnacyjnego: Ustawa wprowadza następujące przepisy przejściowe dla osób pobierających świadczenia:  - Wnioski o świadczenie pielęgnacyjne złożone do 31.12.2023 r. będą rozpatrywane na dotychczasowych zasadach. - Doświadczeń, do których prawo przyznane było co najmniej do 31.12.2023 r., obowiązują dotychczasowe zasady i są ważne do końca okresu, na które zostały przyznane. Oznacza to, m.in. że w trakcie pobierania świadczenia pielęgnacyjnego przyznanego na dotychczasowych zasadach nadal nie będzie można podjąć zatrudnienia, pobierać renty/emerytury itd.  Osoba chcąca skorzystać ze świadczeń na nowych zasadach (z możliwością zatrudnienia) będzie musiała złożyć oświadczenie o rezygnacji z dotychczas pobieranego świadczenia pielęgnacyjnego oraz złożyć nowy wniosek po 01.01.2024 r. Nowe wnioski po 1.01.2024 r. będą mogły być złożone tylko na dzieci do ukończenia 18 roku życia. Po ukończeniu przez dziecko 18 lat, jako osoba pełnoletnia będzie mogła ubiegać się o świadczenie wspierające. Jeśli po 01.01.2024 r. z pobierania świadczenia zrezygnuje opiekun niepełnosprawnej osoby dorosłej, nie będzie możliwości kontynuowania świadczenia pielęgnacyjnego w żadnej formie. - Osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne na dotychczasowych zasadach, mogą kontynuować pobieranie świadczenia również w przypadku otrzymania przez osobę niepełnosprawną kolejnego orzeczenia. Warunkiem jest złożenie wniosku o wydanie nowego orzeczenia o (stopniu) niepełnosprawności w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin ważności dotychczasowego orzeczenia, a następnie złożenie wniosku do MGOPS o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w terminie 3 miesięcy od dnia wydania nowego orzeczenia.  Więcej informacji: Infolinia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotycząca świadczenia wspierającego: (22) 245-61-00 Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1429) tekst ustawy dostępny na stronie:   dziennikustaw.gov.pl/DU/rok/2023/pozycja/1429

UWAGA - Obowiązek posiadania umowy na wywóz nieczystości ciekłych

UWAGA - Obowiązek posiadania umowy na wywóz nieczystości ciekłych

1 września 2023

Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane-Nida przypomina o obowiązku posiadania umowy na wywóz nieczystości ciekłych oraz dowodów uiszczania opłat za te usługi. Właściciele nieruchomości, których budynki mieszkalne nie zostały podłączone do kanalizacji sanitarnej mają obowiązek gromadzenia nieczystości ciekłych w szczelnych zbiornikach bezodpływowych lub osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.  W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r., poz. 1297 ze zm.)  każdy właściciel ma obowiązek podpisać umowę z firmą posiadającą zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych z terenu Miasta i Gminy Ruciane-Nida. Informujemy również, że zgodnie z art. 6 ust. 5a oraz art. 9 u ww. ustawy, burmistrz kontroluje posiadanie umów i dowodów uiszczania opłat za usługi, o których mowa wyżej oraz sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów ustawy Należy pamiętać, by zawsze żądać od przedsiębiorcy rachunku, w którym określona jest ilość wywiezionych ścieków, a w przypadku przydomowej oczyszczalni ilość osadów, bowiem jest wtedy pewność, że ścieki trafią do oczyszczalni, a w razie kontroli właściciel nieruchomości uniknie kar. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1297) za brak umowy i/lub brak potwierdzeń wywozu nieczystości ciekłych właścicielowi grozi kara grzywny. Znowelizowane przepisy dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi, nałożyły na samorządy oraz właścicieli nieruchomości nowe obowiązki, pod groźbą kar. Burmistrz został zobowiązany do prowadzenia cyklicznej kontroli, co najmniej raz na dwa lata, między innymi w zakresie: - posiadania umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków, - zgodności postanowień umów z wymaganiami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, - dowodów uiszczania opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków. W związku z powyższym Urząd Miasta i Gminy Ruciane-Nida  w najbliższym czasie rozpocznie kontrolę posiadania podpisanych umów na wywóz nieczystości ciekłych wraz z dowodami opłat za wykonaną usługę. Kontrola polegała będzie na wezwaniu właściciela nieruchomości do Urzędu celem przedłożenia zawartej umowy z przedsiębiorcą oraz okazaniu dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za tę usługę (rachunki, faktury vat). Należy pamiętać, że posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność usług. Informujemy także, że właściciele nieruchomości, którzy jeszcze nie złożyli w Urzędzie zgłoszenia zbiornika bezodpływowego nieczystości płynnych (szamba) lub przydomowej oczyszczalni ścieków proszeni są o zrobienie tego niezwłocznie. Druki zgłoszenia dostępne są w Urzędzie Miasta i Gminy Ruciane-Nida (pokój nr 22) lub do pobrania poniżej.

Informacja w sprawie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Informacja w sprawie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

30 czerwca 2023

Szanowni Państwo, dnia 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa. Świadczenie wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom i byłym sołtysom, którzy: pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat, uzyskali odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, zaś w przypadku mężczyzn 65 lat, nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa. Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Świadczenie pieniężne będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej, którego wzór zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rozwoju wsi wydane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej. Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć zaświadczenie wydane przez wójta, burmistrza właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji. W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane-Nida, na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa. W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Miasta i Gminy Ruciane-Nida, Burmistrz Miasta i Gminy Ruciane-Nida wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W takim przypadku zaświadczenie będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa. W związku z tym, że ustawa wchodzi w życie od 1 lipca 2023 r. proszę o składanie wniosków o wydanie zaświadczenia po tym terminie, w Sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Ruciane-Nida pokój nr 15. Zgodnie z art.1 ust.1. pkt 1 lit. b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 ze zm.). opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł. Opłatę należy uiszczać na konto Warmińsko-Mazurskiego Banku Spółdzielczego 30 9364 0000 2001 0000 0071 0001. Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od wydanego zaświadczenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia. Informacje związane w niniejszej sprawie można uzyskać pod nr tel. 87 425 44 52 lub 87 425 44 30. Materiały: Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

Uwaga przedsiębiorcy przypominamy o obowiązku posiadania umów na odbiór odpadów komunalnych

Uwaga przedsiębiorcy przypominamy o obowiązku posiadania umów na odbiór odpadów komunalnych

21 czerwca 2023

Burmistrza Miasta i Gminy Ruciane - Nida informuje, iż każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne, zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Powyższy obowiązek dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w wyniku której powstają odpady komunalne. Dotyczy to: hoteli, pensjonatów, ośrodków wypoczynkowych, pól namiotowych, portów, gospodarstw agroturystycznych itp., sklepów, lokali gastronomicznych, obiektów produkcyjnych, zakładów usługowych i handlowych, handlu obwoźnego, banków, poczty. Uwaga: Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej! W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni: uiszczać w gminie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją, zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym, na część nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 6 ust. 1 i w związku z art. 5 ust. 1 pkt. 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2519) właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi. W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM PRZEDSIĘBIORCY DZIAŁAJĄCY NA TERENIE GMINY RUCIANE – NIDA BĘDĄ WZYWANI DO PRZEDŁOŻENIA KOPII UMÓW ORAZ POTWIERDZEŃ DOKONANIA OPŁAT ZA TE USŁUGI. Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie: - nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r.o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2519);- wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust. 7 ww. ustawy. 

Punkt Kasowy w Urzędzie Miasta i Gminy Ruciane-Nida

Punkt Kasowy w Urzędzie Miasta i Gminy Ruciane-Nida

6 października 2021

Szanowni Państwo, Warmińsko-Mazurski Bank Spółdzielczy informuje, że od 11 października 2021 r. Punkt Kasowy w Urzędzie Miasta i Gminy Ruciane - Nida będzie czynny w poniedziałki, środy oraz piątki w godzinach  9.00-13.00.